Binnen ons team Persoonlijkheid gebruiken we de Guideline Informed Treatment for Personality Disorders (GIT-PD) als een behandelkader.
Inhoudelijk richt GIT-PD zich op de belangrijkste probleemgebieden voor mensen met een persoonlijkheidsstoornis, namelijk het versterken van identiteit, hulp bij het leven (weer) in handen nemen, het begrijpen van de eigen emoties en van (de emoties van) de ander, en begrijpen van relaties en deze op een constructieve, veilige manier uitbouwen. Aangezien de problemen van mensen met persoonlijkheidsstoornissen zich veelal voordoen binnen relaties met anderen, zien we dat behandeling in een groep meestal betere effecten geeft dan individuele behandeling. Er is daarom een uitgebreid groepsaanbod bij MET ggz ontwikkeld.
Postbus 21
6040 AA Roermond
info@metggz.nl
Behandel- programma Persoonlijkheids- problematiek Maastricht
Behandelvormen en therapieën
Vaardigheidstraining voor Emotie Regulatie Stoornissen (VERS)
Mensen met een persoonlijkheidsstoornis worstelen vaak met het onder controle houden van hun emoties en met het daar goed mee omgaan. Dit noemen we een Emotie Regulatie Stoornis (ERS). Dit komt vaak voor bij mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis, maar kan ook voorkomen bij mensen waarbij geen Borderline persoonlijkheidsstoornis is vastgesteld. Deze mensen zijn erg gevoelig voor emoties, reageren erg emotioneel op stressvolle situaties en het duurt lang voordat ze van de opwinding bekomen zijn. De VERS kan dan een passende training zijn.
Schematherapie of SchemaFocused Therapy (SFT)
Binnen de schematherapie wordt ervan uitgegaan dat een diepgewortelde en vastgeroeste manier van kijken naar jezelf, naar anderen en de maatschappij (schema's/gevoelige snaren) bepaalt hoe iemand in het dagelijkse leven functioneert. Maar ook hoe iemand met anderen omgaat en zich voelt. Ten gevolge van stressoren kunnen bepaalde schema’s worden getriggerd, we noemen dat een modus. Deze modus bepaalt dan hoe iemand de situatie op dat moment beoordeelt. Schematherapie helpt de oorsprong van gedragspatronen te doorgronden en te veranderen. De invloed van ervaringen uit de jeugd op de huidige patronen en het dagelijkse leven van iemand wordt onderzocht en inzichtelijk gemaakt. De cliënt leert zodanig om te gaan met zijn/haar schema’s en modi, dat hij/zij zich beter gaat voelen, beter voor zichzelf kan zorgen en beter voor zichzelf op kan komen. De cliënt leert voelen wat zijn/haar behoeften zijn en leert hier op een gezondere manier voor op te komen. Hierdoor verandert niet alleen het gedrag, maar veranderen ook de onderliggende gedachten en gevoelens (de schema’s). Er wordt in de therapie gebruik gemaakt van bepaalde technieken zoals stoelentechniek, imaginaties met rescripting en rollenspellen. Ook kan de cliënt huiswerkopdrachten meekrijgen, bijvoorbeeld om te proberen om hardnekkige gedachten te veranderen. De behandeling wordt aangeboden als groepsbehandeling in combinatie met individuele gesprekken maar soms ook als individuele behandeling.
Psychodynamische therapie (PD)
Mensen beïnvloeden elkaar met hun woorden en hun daden. Dit roept gevoelens op waarbij ieder vanuit de eigen persoonlijkheid, levensgeschiedenis en moeilijkheden reageert. Het betreft vaak moeilijke gevoelens zoals bijvoorbeeld boosheid, verdriet, jaloezie, rivaliteit en genegenheid. De uitnodiging is om al deze gevoelens te leren toelaten, en als ze naar boven komen te bespreken in de sessie. Het doel van de psychodynamische psychotherapie is om onbewuste, weggestopte, verdrongen, verborgen, of beangstigende gevoelens en belevingen geleidelijk bewust te maken, te beleven en onder ogen te zien, waardoor klachten beter worden begrepen en verder kunnen worden verwerkt. Door inzichten kan de cliënt verder aan zichzelf werken, waardoor de klachten en symptomen verminderen en/of verdwijnen.
Psychodynamische therapie wordt bij voorkeur in groepsverband gegeven maar wordt ook als individuele therapie aangeboden. In de groep leren mensen van elkaar door met elkaar te praten en leren ze zeggen wat ze vinden, voelen en denken. Daarnaast is de groep een veilige omgeving om te oefenen met nieuw gedrag en feedback te krijgen op bepaald gedrag. Het is waardevol om reacties te krijgen van de andere deelnemers zodat de cliënt dit buiten de groep ook kan gebruiken. Binnen de groep wordt niet alleen gekeken naar wat er (nog) niet goed gaat, maar is er ook aandacht voor sterke kanten.