Skip to main content

Bespreken van je klacht

Placeholder

Bespreken van je klacht

Voorkom dat je te lang blijft rondlopen en vertel het aan degene op wie de ontevredenheid betrekking heeft of diens leidinggevende. Hij of zij stelt het zeer op prijs wanneer je contact opneemt. Met elkaar in gesprek gaan werkt vaak al verhelderend, waardoor we jouw bedenkingen of onvrede zo snel mogelijk kunnen wegnemen. Daarnaast kunnen we ervan leren en verbeteringen aanbrengen waar dit mogelijk is. 

Neem iemand mee

Neem iemand mee als je het gesprek aangaat. Dit kan bijvoorbeeld een naaste zijn of een cliëntondersteuner via de gemeente of het zorgkantoor. Degene kan jou aanvullen en ondersteunen wanneer je het moeilijk vindt om de onvrede onder woorden te brengen, of het gesprek namens jou voeren.

Maak een afspraak

Maak een aparte afspraak of vraag wat extra tijd voorafgaand aan de geplande behandel -of begeleidingsafspraak en geef kort aan wat de bedenkingen zijn met een toelichting wat je graag anders zou willen (doel). Zo kan degene zich voorbereiden op het gesprek. Samen spreek je af hoeveel tijd voor dit gesprek nodig is. Omdat een zorgaanbieder niets in rekening brengt voor de tijd die hij/zij aan een klacht besteedt, zijn duidelijke afspraken nodig over de tijdsduur van het klachtgesprek. 

Doel van het gesprek

Het doel van het gesprek is de klacht aangeven en/of verbetering van de kwaliteit van zorg. Schrijf het doel op en bespreek het gesprek voor met degene die eventueel met jou meegaat.

Leg de uitkomst van het gesprek vast

Overleg in het begin van het gesprek wie aantekeningen maakt. Aan de hand van het verslag weet je of jij en je gesprekspartner elkaar goed hebben begrepen. Neem contact op bij eventuele onduidelijkheden. Spreek ook af dat je op de hoogte wordt gehouden wanneer er afspraken zijn gemaakt over eventuele verbeteringen.